Memaparkan catatan dengan label Nasi. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label Nasi. Papar semua catatan

Isnin, 31 Oktober 2011

Nasi Arab Berempah


Tiba2 terasa seperti berada di tanah arab la plak ..kekekeke... biasela ... makan nasi arab kenela membayangkan diri di tanah arab ....baru feel makan 2 terasa ... hahahahaha ... resepi ni nurul amik dari dalam myresepi ... memamg sedap ... nurul wat kuah dalca n acar timun ... memang kene n sedap ... alhamdulillah kenyang yang amat ...nak wat ???? nak resepi ???? lehhhh ... ngk kat bawah nie nurul dah salin untuk kegunaan sendiri (almaklumla banyak sangat resepi xigt nnti) ... kalu nk ngk resepi asal kat sini k ... thanks myresepi ...



Bahan-bahan
6 ketul ayam
4 ulas bawang merah*
3 ulas bawang putih*
1 inci halia*
3 kuntuk bunga cengkih**
3 kuntum bunga lawang**
1 batang kulit kayu manis**
1 kiub ayam**
½ sk jintan manis**
½ sk jintan putih**
½ sk lada hitam**
3 cawan beras basmathi
5 cawan air**
2 sb minyak sapi
½ biji bawang besar – dimayang
½ cawan sos tomato
2sb rempah kurma**
garam/gula secukupnya



Cara-cara
-         Bawang merah, putih, halia tumbuk kasar. ketepikan
-         Masukkan bahan yang telah ditumbuk kasar, bahan yang bertanda ** & ayam kedalam periuk. Masak sehingga sup mendidih dan ayam masak
-         Beras di basuh dan direndam selama 20minit kemudian toskan airnya.
-         Apabila sup sudah siap, asingkan sup dan ayam. Bahan rempah kasar dan bawang yang terdapat dalam sup tadi kisar halus dengan 1 cawan sup
-         Panaskan minyak sapi, masukkan bawang yang di mayang masak sehingga layu.
-         Kemudian masukkan bahan yang telah dikisar. Tumis sebentar dan masukkan 3 cawan sup dan sos tomato. Masukkan garam/gula secukupnya. Biarkan sehingga mendidih
-         Masukkan beras ke dalam periuk nasi diselang2kan dengan ayam. Kemudian masukkan bahan yang kuah tadi. Masak sehingga nasi masak. Siap

p/s: nasi arab berempah nie leh di hidangkan dengan acar timun dan dalca ... leh uga makan cam2 sahaja ....


Isnin, 8 Ogos 2011

Nasi Goreng Udang

nasi goreng pertama dalam bulan ramadhan nie ... eheheheh ..nie pon request oleh mR.huBby ..nak makan nasi goreng udang .... huhuhuhuhuhu .. so watkan la ... yele utuk hubby tersayang mana bleh xwat ... :)
resepi yang simple tapi sedap .... tryla ...kelainan di dalambulan ramadhan ....pas2 makan plak ngan ayam masak kentang & cendawan ... memang makan xhengat okay !!!!!



Bahan-bahan
3 mangkuk nasi sejuk
4 biji bawang merah - hiris
2 biji bawang putih - hiris
1 inci halia - hiris halus
1 mangkuk udang - sederhana
1 biji telur
15 biji cili padi - pecahkan
sawi
kobis
1sb sos tiram
1st maggi seasoning
garam/perasa


Cara-Cara
- panaskan minyak tumis bahan bahan yang dihiris sehingga hampir layu. kemudian masukkan cili padi
- pecahkan telur kacau seketika . telur dh masak masukkan udang, garam, perasa, sos tiram & maggi seasoning
- masukkan sayur & nasi kacau sehingga rata dan siap!!!!

Rabu, 3 Ogos 2011

Nasi Lemak Sambal Sotong ...

Assalamualaikum darlings sekalian .. lamanyer nurul senyap ...adeh ... bukan apa mood nak berblogging kurengla ... xtau napa ... nak snap pic pon jd malesssssss adeh ... niela kalu penyakit M dah mula menguasai dirikan ... sebenarnya ni entry yang dah lama tertangguh ... ehehehehehe ...  xmola citer banyak2 ..al-maklumla bulan pose nie ... jom layan k ...

Resepi nie nurul main campak2 jer ..xder sukatan yang betul2 pon ... tapi alhamdulillah hubby suka sangat ngan nasi lemak nurul masak ... katanya wangi jer ... membuka selera ... (ehehehehehehe ...kembang hidung jap) :) .... kalu nak resepi sambal sotong klik sini n sini ...untuk resepi ayam berempah plak klik sini okay ...

amnyer kecik jer ...hihihihihihihihi ..
Bahan-bahan
2cawan beras
1 biji kelapa - ambil santan
1 inci halia - hiris
1 batang serai - ketuk
1 helai daun pandan - simpul
garam

Cara-cara
- basuh bersih beras dan toskan
- kemudian masukkan semua bahan dalam rice cooker masak seperti masak nasi biasa ....

Bolehla di hidangkan dengan telur mata kerbau , ikan bilis & kacang goreng, sambal sotong (x kisah sambal per pon), timun n ayam goreng (optional)

sorryla kualiti pic xmemuaskan sikit ..guna handphone jer .... :)

Isnin, 4 Julai 2011

Nasi Minyak Hujan Panas

hihihihihihi ...memang sekunk nie cuaca kat p.gudang ni jap panas jap ujan .. sama la nama ngan nasi yang aku wat n padankan ngan Ayam Masak Kurma n Daging Hitam Manis ... sedap woooo .. kalu korang nak resepi  korang klik jer kat nama masakan 2 k ... aku malas nak wat acar ... cuma letak sayur kacang kat dalam daging jer ... ehehehehe ..

nengok cantikkan warnanya ...
Bahan-bahan
3 sudu besar minyak sapi
1 labu bawang besar*

3 ulas bawang putih*

3cm halia*

5 kuntum bunga cengkih

3 biji buah pelaga

2 kuntum bunga lawang

1/2 btg kayu manis

sedikit buah gajus
- xder stock
sedikit kismis -xder stock

3 cawan beras
1/2 cawan susu segar/ susu cair

4 cawan air (bergantung pada beras )

2 sudu besar orange sunquick

sedikit garam 

nasi ujan panas + ayam masak kurma + daging masak hitam manis + sambal belacan ... nyummmm
Cara-cara 
- hiris bahan yang bertanda * ketepikan . Panaskan minyak sapi di dalam periuk nasi di atas dapur
- Tumis bawang putih +besar + halia
- Masukkan bunga cengkih+bunga lawang+ buah pelaga + kulit kayu manis
- Bila dah garing,masukkan gajus + kismis .. bubuh garam secukup rasa
- Masukkan oren sunquick Kemudian masukkan susu + air. Kacau rata
- Bila dah mendidih, masukkan beras
- Angkat periuk nasi dan masak atas periuk elektrik seperti biasa... gaul2 tau beberapa min. sebab nak pastikan nasi masak sekata...
- Bila dah hampir kering, titiskan pewarna kesukaan anda. biarkan nasi sehingga masak
- Gemburkan2 nasi dulu sebelum dihidang ... siap

Rabu, 29 Jun 2011

Nasi Ketumbar

Assalamualaikum.... alhamdulillah dapat bersiaran pada hari nie .. hehehehehe .. kla semalam p jalan kat dapur k.nor ..atiku sudah tertarik ngan nasi yang berkaler ala2 ijau kat dapur k.nor ... kebetulan semalam aku pose GANTI .. al maklumla bulan ramadhan xlama lagi .. so kenela ganti pose dulu takut xsempat ..hihihihihi .... so balik dari keje bermulala projek membuat nasi ketumbar ...



dapat plak digandingkan ngan ayam masak merah berempah k.nor ... acar mentah ... n sambal belacan ..fuhhh terasa nikmatnya .... mekaceh pada k.nor/k.ayu s'pore ngan resepi nie ... ehehehehe .. kite c n p kat cni ek .. untuk masa akan datang ...


NASI KETUMBAR
resipi : Q'ein @ Myresipi
sumber : Ayu S'pore / K.Nor & Nurul

Bahan:
500g beras
3 s/b mentega-(Ayu guankan minyak sapi)
sedikit minyak
1 biji bawang merah (dimayang halus)
3 batang daun ketumbar (blender halus)-(Ayu tapis)
sedikit garam
pewarna hijau
1 kiub ayam

Cara-cara
Basuh beras dan toskan
Cairkan mentega bersama sedikit minyak
Masukkan bawang goreng sehingga wangi dan masukkan kiub ayam
Kemudian masukkan beras, daun ketumbar yang telah blender tadi dan secubit garam
Masukkan air dan masak seperti nasi biasa
Bila nasi dah kering buat beberapa lubang dan titiskan pewarna hijau.
Tunggu sehingga nasi betul-betul masak dan gemburkan sebelum dihidang.

Rabu, 1 Jun 2011

Nasi goreng lada bengala kemetot

hihihihihihi ...ske2 jer aku bubuh nama cam gitu ...hihihihihi ..betulla ..aku wat nasi goreng guna lada bengala kemetot n pedas tahap gaban nie ... berasap2 tinge aku time makan ... air mata xyah cakapla meleleh tanpa disuruh cam orang kesedihan yang teramat sangat (coz aku kurang makan pedas sebab2 jadi camni ) .... dah malas mau citer panjang jom layan resepi ...



Bahan-bahan 
2 mangkuk nasi sejuk 
3 ulas bawang putih 
5 ulas bawang merah
3 biji lada bengala kemetot
1 biji telur
2 batang sosej
sayur campur secukupnya
2 sb kicap cair 
garam / perasa

Cara-cara
- tumbuk bawang putih, bawang merah & cili padi . ketepikan
- panaskan minyak tumis bahan yang ditumbuk tadi ..
- masukkan sosej yang telah dihiris nipis . kemudian pecah telur . kacau
- masukkan kicap cair /garam / perasa .
- masukkan sayur campur dangan nasi. gaul sehingga sebati . angkat .

Jumaat, 20 Mei 2011

Nasi Goreng Kampung

Pagi yang cerah hati yang berbunga2 macam ada taman dalam ati . cewahhhh .. pepagi buta dah melalut plak aku nie .. meh korang layan resepi nie ... sedap ..



Bahan-bahan
2 mangkuk nasi sejuk
200gm dada ayam - dipotong kecil2/kiub
sayur kangkung - dipotong 3cm
5 sudu besar air masak
3 sudu besar minyak
1 biji telur
segenggam ikan bilis - goreng ketepikan

Bahan2 B:
1 sudu besar garam
6 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
15 biji cili api -
 
Cara-cara
1. tumbuk semua bahan2 B tapi jangan terlalu lumat
2. panaskan minyak dan tumiskan bahan2 tumbuk tadi hingga bawang menjadi kekuningan dan naik bau dengan api yg sederhana besar
3. masukkan pula ayam dan goreng sehingga ayam empuk. kemudian masukkan telur
3. setelah itu masukkan kangkung masak selama 1 minit dan kecilkan sedikit api. boleh ditambahkan garam jika perlu
4. masukkan nasi dan gaul hingga sebati. Taburkan ikan bilis goreng diatas nasi ..

Selasa, 29 Mac 2011

Nasi gOrEng ciLi paDi uDanG wiTh saMbaL BelacAn

aku malas nak masak nasi ngan lauk .. penat badan weh .. so aku hanya jamu korang ngan nasi goreng cili padi with udang jele .. pastu makan ngan sambal belacan memang meletopppp .. senang sikit keje aku .. ehehehe .. lagi pon dah malam nak makan berat2 nanti gumuk n bertambah lemak2 tepu aku kat badan nie .. ehehehehe .. resepi nie senang gile .. sumer leh wat .. hihihi


Nasi Goreng Cili Padi Udang
Bahan-bahan
2 mangkuk nasi
10 batang cili padi - ketuk
6 ekor udang
2 ulas bawang putih -ketuk
1 biji telur
sawi & kacang panjang
garam / perasa
sos tiram

Cara-cara
- panaskan minyak tumis bawang putih. kemudian masukkan cili padi .
- masukkan telur n kacau bagi hancur. masukkan udang, sos tiram, garam & perasa.
- masukkan nasi, & sayur kacau bagi rencah sebati ngan nasi . siap ..


Sambal Belacan 
Bahan-bahan
4 batang cili merah @ hijau
8batang cili padi
sedikit belacan 
1 biji bawang besar
perahan air limau kasturi (2 biji limau)
sedikit air masak
garam / perasa / gula

Cara-cara
- hiris bawang besar
- panaskan minyak goreng sebentar bawang angkat .
- kemudian goreng belacan
- masukkan cili, bawang goreng, belacan, air perahan limau kasturi & sedikit air
- blend sehingga hancur 
- masukkan garam, perasa & gula ... 

p/s : kulit limau kalu suka hiris nipis2 dan masukkan dalam sambal belacan .. sedapppppp

Rabu, 8 Disember 2010

Nasi Goreng mR.hubBy

nie plak menu semalam .. aku xtau nak masak per .. so mintak tolong mR.hubBy masak ..hehehehehe .. jangan jeles ok .. mR.hubBy masak nasi goreng tapi aku xtau dier bubuh per dalam nasi goreng 2 .. tau2 dah siap jew .. hihihihi .. biasela kalu lelaki masak nie selag per ada kat dapur 2 dier bubuh .. tapi sedap plak 2 .. mR.hubBy nie memang pandai masak (time aku preggy la coz kecian nengok aku ) jeng .. jeng .. jeng .. so korang layan jele negok pic ek ..

Selasa, 23 November 2010

Nasi Ayam Di Pagi Raya

cewah title aku xhenggat 2 .. yele cam dok di perantauan plak nak wat ayat cam2 .. hahaha .. okla n3 kali nie aku nak citer pasal nasi ayam di pagi raya aji ari2 .. malangnyer adik aku xsnap pic nasi ayam pon .. just snap pic ayam jer .. ermm .. hampeh tolll .. xlehla aku nak interpremkan kat dalam blog aku yang comey nie .. waaaaaaaaaaaaaaaaa .. adik nie sumer ko nyer pasal tau .. dahla kakak ko nie biler time makan sedap2 nie memang xhenggat nak amik pic sekeping pon .. ko plak snap pic laksa jer .. mentang2la ko yang request ..

xpele .. dengan itu aku bubuh pic nasi ayam yang sebelum nie aku wat ok .. sekurang2nyer terubat sikit ati aku nie .. hihihihi .. n resepinya still sama n korang sumer lehla refer kat cni ok .. :(

nie la nasi ayam before ni aku wat ...

Selasa, 16 November 2010

Bubur Nasi Berlauk

huhuhuhu .. last week tekak aku xmo makan makan nasi .. bohsan wey ari2 nasi .. nasi .. nasi .. so request ngan mR.hubBy nak makan bubur nasi .. tapi xkan nakp sampai ke Sentosa 2 .. dahla sok keje .. malas tol nakp makan jauh nie .. dah aku nie kalu time keje jangan harapla .. lastly aku wat sdri lagi bagus .. hahhahhaaahha .. makan kat umah sambil layan tv lagi syok ..

so kalu korang rasa nak makan bubur cam aku wat nie meh nengok resepi .. sekali sekala layan camni besh woo ..



Bahan-bahan
Beras - masak sehingga jadi bubur
ikan jeruk masin - goreng
telur masin - rebus

Kangkung
kangkung 1 ikat
1 biji bawang putih - ketuk
1 sudu cili blend
sedikit belacan

Ikan bilis & lobak masin goreng
ikan bilis
lobak masin hancur
bawang besar - mayang
bawang putih - ketuk
cili padi - hiris
kicap
sedikit cili blend - optional

Cara-cara
Kangkung
- panaskan minyaktumis bawang putih, cili blend & belacan
- kemudian masukkan garam, perasa & sos tiram
- masukkan sayur kangkung. biar seketika dan angkat

ikan bilis & lobak masin goreng
- panaskan minyak goreng ikan bilis, ketepikan
- tumis bawang putih, bawang besar, cili blend
- masukkan lobak masin cili padi, ikan bilis & kicap.
- gaulkan bagi sekata dan angkat

Nie la cara hidangannyer

Rabu, 10 November 2010

Nasi Ayam Penyek

Jeng .. jeng .. jeng .. pagi2 ni aku nak update n3 terbaru .. resepi nie aku wat time ari Deepavali ari2 .. biasela aku xbalik kampung walaupon cuti .. coz mR.hubBy keje n ari sabtu kami ada jemputan kenduri kawen kat segamat .. oleh itu mak buyung nie dok umah jele .. kejenyer nengok citer cartoon (semestinya) n tidoooooooo .. hahaha manala xbulat aku nie .. okla malas nak ngomel panjang2 pagi2 nie korang layanla nasi ayam penyek nie ..

aku skodeng resepi nie kat dapur k.hana .. k.hana c n p ek kat cni untuk reference laen kali kalu nak wat .. memang sedap .. abes wooo ..



Untuk Ayam
1 ekor ayam – potong 8 bahagian, rebus selama 10 minit dan toskan
(simpan air rebusan ayam untuk buat sup)-kite guna air nie jgk utk masak nasik *hana rebus ngan hirisan halia dan juga btg saderi.
  • ½ sudu besar Jintan Manis – goreng tanpa minyak hingga naik bau
  • ½ sudu besar Jintan Putih – goreng tanpa minyak hingga naik bau
  • 3 sudu besar Biji Ketumbar – goreng tanpa minyak hingga naik bau
  • 1 sudu besar Serbuk Kari Ayam
  • 1 sudu besar Serbuk Kunyit
  • ½ sudu besar Serbuk Lada Putih
  • 3 ulas Bawang putih
  • 1cm Halia
  • Sedikit Air
  • 1 sudu kecil Garam
  • Minyak masak untuk menggoreng.
  1. Masukkan kesemua bahan (kecuali minyak masak) dalam pengisar, kisar hingga halus.
  2. Lumur bahan yang telah dikisar pada ayam dan perap semalaman.-perap lama2 cenggini best.
  3. (Simpan bahan kisar yang berlebihan untuk goreng tempe dan tahu.)- kite tadak tauhu/tempe. Tak buat.
  4. Setelah perap semalaman, golek-golekkann pada tepung beras.
  5. Panaskan minyak dan goreng hingga garing.


Untuk Sambal 
  • Sedikit minyak masak
  • 20 batang Cili merah (lebihkan jika mahu lebih pedas)
  • 10 biji Cili padi
  • 10 biji Bawang kecil/merah, hiris
  • 3 biji Bawang putih, hiris
  • 5 biji Tomato, potong 4
  • 5 cm Belacan
  • 2 sudu Ikan Bilis-kite lebihkan cikit
  • 3 sudu gula merah/secukup rasa
  1. Panaskan minyak. Goreng ikan bilis hingga garing/rangup. Angkat dan ketepikan.
  2. Goreng belacan seketika Angkat dan ketepikan.
  3. Masukkan bawang merah, bawang putih dan cili. Setelah layu, masukkan tomato. Gaul rata dan tutup api. Angkat dan ketepikan.
  4. Sejukkan semua bahan yang telah digoreng pada suhu bilik.
  5. Masukkan kesemuanya ke dalam pengisar atau lesung batu. Kisar atau tumbuk sehingga separa halus.
  6. Masukkan semua bahan tumbuk ke dalam periuk dan panaskan.
  7. Masukkan gula merah dan gaul rata.
  8. Rasa sambal yang terhasil, tambah garam atau gula merah jika perlu mengikut citarasa.* Sambal boleh disediakan sehari sebelum hidangan sajian. Simpan sambal dalam peti sejuk. Panaskan sambal sebelum disajikan.
Untuk Sup. (kiter tambah lobak merah n putih)
  1. Masukkan garam secukup rasa pada air rebusan ayam.-kite tambah kayu manis, bunga lawang, pelaga dan ketumbar (boleh masukkan terus sup bunjut kalo ade).
  2. Panaskan sebelum dihidangkan. Tabur hirisan daun sup dan daun bawang pada sup semasa disajikan.
Untuk Tempe dan Tauhu Goreng.
  • 2 keping tahu – potong dadu
  • 1 paket tempe – potong nipis
  • Sedikit tepung beras.
  • Minyak masak untuk menggoreng.
  1. Golek-golekkan tahu dan tempe atas tepung beras dan pada lebihan bahan lumuran ayam.
  2. Goreng hingga garing.
Untuk Nasi 
  • 1 cawan beras dibasuh dan ditoskan
  • 3 ulas bawang putih
  • satu btg kayu manis
  • dua biji buah pelaga
  • satu kelopak (kelopak ke? hehe) bunga lawang
  • sedikit butter
  • garam
  • separuh kiub pati ayam
  • 2 cawan air rebusan ayam (yg disimpan td)
  1. Panaskan butter. Tumis 3 ulas bawang putih, kayu manis, bunge lawang dan buah pelaga sehingga wangi.
  2. Masukkan beras yg dah ditoskan. Kacau lebih kurang 3-5 minit.
  3. Masukkan air rebusan ayam, garam dan kiub ayam. Tunggu sehingga menggelegak sedikit.
  4. Pindah ke periuk nasi letrik dan masak cam biasa.
Cara hidangan-
Hidangkan ayam penyet,tauhu, tempe, sambal dan sup bersama ulam seperti daun salad, tomato dan timun dengan nasi.
*Boleh juga perahkan sedikit asam limau pada sambal jika suka masam.


Khamis, 4 November 2010

Sampingan..Sampingan..

Sampingan per ?? hahaha niela makanan yang ku makan ngan daging oriental 2 .. sajer jer nak menayangkan sumer2 time makan .. jangan dengki tau xbaekkkkkk .. hihihihi .. dah xkan nak mkan daging sematakan .. nak masak nasik kosong cam2 rajin tapi nak lan sikit .. so aku po wat nasi goreng n telur dadar .. sedap plak makan cam2 .. kalu ari2 nasik putih jer bohsan gak .. mencari kelainan .. resepi telur dadar akan ku sertakan kalu korang nak tryla .. coz aku xwat kosong/bodoh2 cam2 adalah bubuh mende2 yang sewaktu dengannya .. untuk resepi nasi goreng plak n3 laen kali k .. coz aku luper nak snap pic nasi jer ..ingat pernah bubuh dalam blog aku nie .. tapi check2 xdok .. so next time k .. ;p



Telur Dadar
Bahan-bahan 
2 biji telur
1 sudu kecil bawang blend - bawang putih n merah
1/2 sudu kecil perasa maggie
1 sudu kecil cili blend
secubit garam

Cara-cara
- campurkan kesumanya dan pukul telur.
- panaskan minyak masukkan telur.
- goreng sehingga masak siapppp

Jumaat, 22 Oktober 2010

Nasi Goreng Sempoi

Semalam mood ingat nak masak asam rebus bendi n ayam goreng berempah....tapi on the way nak balik umah bleh plak tukar pikiran...cam nak wat nasi goreng kampung...biler teringat sebahagian bahan-bahan xder..(kes malas nak singgah kedai..mau cepat sampai umah..ntah per yang dikejarkan pon xtaula...itula aku...hihihihi) so jadila nasi goreng sempoi....memang sempoi pon...main baling2 jer bahan2...janji sedap n licin....

bukan semata2 nasi goreng ok....sekali ngan hidangan sampingannya ok...ayam goreng berempah, telur dadar, timun yang cenonet n kepok goreng (made in tganu mari)....



Bahan-bahan
  • 3 mangkuk nasi putih
  • 2 biji bawang putih - ketuk
  • 5 biji bawang merah - hiris
  • 6 biji cili padi - ketuk
  • 3 ekor sotong
  • 2 batang sosej 
  • lobak merah & sawi jepong
  • ikan bilis - ikut ske banyak mana
  • 2 sudu besar sos tiram
  • 1 sudu kecil kicap maggie
  •  garam / perasa
Cara-cara
  • goreng ikan bilis sehingga garing ketepikan
  • tumis bawang merah, putih n cili padi
  • kemudian masukkan sosej, sotong n lobak merah
  • masukkan sos tiram, kicap maggie, garam dan perasa.
  • masukkan nsi putih dan sawi jepong..kacau sehingga rata siapppp..
  • taburkan ikan bilis di atas.....nyum..nyum...

Khamis, 21 Oktober 2010

Nasi Lemak

Semalam tetiba mood aku untuk membuat nasi lemak datang...jeng..jeng...bukan per apaginya aku beli nasi lemak kat sebuah cafe tuuuuuuuuuuuuuttttttttttttttttt.........(perlu dirahsiakan...wakakakaka) nampak cam sedap tapi bila masuk jer kat tekak aku...adeh....x berbaloi tol aku beli...mana xnyer...nasi 2 rasa cam nasi hanget....waaaaaa..ngan sambal rasa ntah apa ntah....Ya Allah ada gak orang berniaga camni ek....

xpele...mungkin kali nie rezei dier kot suwuh aku beli nasi lemak dier....pasni mintak maapla...xder maknernyer aku nak beli...2la kali pertama dan terakhir...kalu aku teragak sangat nak makan pon aku sanggup masak sendiri pagi2 buta sebelum aku p keje ok....dah2 jom layan resepi nasi lemak aku k....

p/s : pic nasi lemak nie aku mintak pinjam jap ngan uncle google coz terlupa nak snap pic...hidang2dalam pinggan terus mamam...dah abes br teringat...

mekaceh pakcik google bagi pinjam pic ek...


Bahan-bahan
2 cawan beras - bas dan toskan air
2 cawan santan kelapa
3 hiris halia
1 batang serai - diketuk
2 helai daun pandan
garam

Sajian Sampingan / Tambahan
timun
ikan bilis goreng
kacang gorang
telur
Kangkung goreng

Cara-cara
- masukkan ke semua bahan ke dalam rice cooker
- tanak nasi sehingga nasi masak
- gembur2 nasi dan siap....
p/s : lehla hidangkan ngan Sajian Tambahan n Sambal Sotong

Selasa, 19 Oktober 2010

Nasi Jagung

Nie plak menu yang tertangguh lama gile...aku dok perap dalam pc tanpa mengeluarkan resepinya kat dalam blog aku nie...hihihihi..bukan per xde masa laaa.. (pada hakikatnya aku pemalas..wakakakaka)...aku wat separuh dari resepi nie..memang kick tol...rasa puas yang amat sangat..kene plak ngan lauk ayam masak merah, acar darat dan dalca...fuhhhh.... jom nengok resepi...


Bahan-bahan

2 kg beras basmati - kalau pakai basmati, ukuran air – 1:1, maknanya 1 pot beras, letak pot air
5 sudu besar minyak sapi
2 sudu besar marjerin
2 helai daun pandan
½ tin susu cair
* Air, ikut sukatan beras
1 cawan jagung fresh atau jagung frozen
Sedikit gula dan garam secukup rasa

Bahan penumis
1 inci kulit kayu manis
3 kuntum bunga lawang
4 kuntum bunga cengkih
3 biji buah pelaga
2 biji bawang besar, hiris

Bahan kisar
2 cm halia
5 ulas bawang putih
2 bji bawang besar

Cara-cara
- Panaskan minyak sapi dan marjerin dan masukkan daun pandan. Masukkan bahan penumis, kacau sekejap sehingga bawang hiris layu dan masukkan bahan kisar.
- Masukkan susu cair, biarkan sebentar baru masukkan air, gula dan garam secukup rasa. Tutup periuk, biarkan mendidih.
- Bila sudah mendidih, masukkan beras dan kacau rata.
- Bila dah naik wap, masukkan jagung dan kecilkan api. Kacau nasi sekali lagi.
- Tutup periuk, kecilkan api. Biarkan nasi masak.

Rabu, 28 April 2010

Nasi Ayam

nie last week nyer makanan ok...aku wat ari sabtu...tapi baru skunk nak di N3 kat cni..jangan marah ok...xsempatla....hihihihi..mohla kiter layan resepi nie ok.... n nengok pic dulu..suwuh korang kelaparan dulu..hikhikhik...






Bahan-bahan
-untuk nasi-

2cawan beras
2helai daun pandan
4biji bawang putih
2sb mentega
air rebusan ayam
-untuk sup-
air rebusan ayam
4sekawan
1 bgks sup bunjut
1inci halia
4biji bawang merah
2biji bawang putih
-untuk ayam-
1/2ekr ayam yang telah direbus
2biji bawang putih-blend
4biji bawang merah -blend
kicap manis
perahan limau nipis - dr 1biji
-untuk sos cili-
8btg cili merah & hijau -campur & blend
2biji bawang putih -blend
perahan limau nipis
gula/perasa/garam
Hiasan
tomato
timun
salad

Cara-cara
-rebus ayam dahulu kemudian toskan ayam.
-untuk nasi : masukkan mentega tumis bawang putih & daun pandan sehingga naik bau. kemudian masukkan beras yang telah dicuci & tos. kacau & masukkan air rebusan ayam. pindahkan ke dalam rice cooker.
-untuk ayam : perapkan ayam dengan bahan-bahan..biarkan seketika kemudian goreng. siap
-untuk sos : masak semua bahan-bahan dan rasa masam, manis, & masin. siap.

Isnin, 26 April 2010

nAsi goReng kAMpuNg staiL mR.hubby

hihihihi...yang nie bukan aku masak OK!!!...nie adalah hasil chef terkemuka yang masak iaitu mR.hubby..yeah!!!!..sebenarnyer aku yang request nak makan nasi goreng kampung...coz last week memang aku xlarat nak masak..yang aku tau titooooooooo jer.....badan aku lemah semacam...cian ker diri sendiri....pandaikan mR.hubby masak..huhuhuhu...die cakap sesekali kene 2juk skill memasak nie..hihihihi poyo tol....n dier cakap jangan luper ek bubuh kat blog..nak gak pemes...adey...xpele...so aku kasi 1 N3 khas untuk mR.hubby aku...jom kiter nengok resepi mR.hubby ok...




Bahan-bahan
4cawan nasi
1biji bawang -hiris
2biji bawang putih -hiris
6biji cili padi -hiris
ikan bilis -ikt nk bubuh banyak mana
6ekor udang/isi ayam
2biji telur
1sk seasoning maggi
2batang sawi
minyak untuk menumis
garam/perasa


Cara-cara
-panaskan minyak kemudian goreng telur bagi hancur angkat & tos
-masukkan bawang mera,putih & cili padi sehingga naik bau
-kemudian masukan ikan bilis & kacau sehingga agak garing
-kemudian masukkan isi ayam/udang. masukkan bahan perasa & seasoning maggi
-masukkan nasi, sawi & telur yang digoreng. kacau rata & siap