Khamis, 21 Oktober 2010

Sambal Sotong

semalam p kedai nengok sotong FUHHHH leh tahan gak comel2 elaka...sedap nie kalu masak sambal sotong..kene plak niat nak wat nasi lemak...lagipon mR.hubBy memang ske sangat kalu wat sambal udang or sotong...idung mR.hubBy nie kalu aku wat sambal berbau jer...aku pon xphm...asal org tganu tapi kureng makan mende2 manis...more kepada sambal...naper????sudah tukar ka???? hahahah xder maknernye ok!!!!...

dah2 nie plak resepi sambal sotong untuk makan ngan nasi lemak yang aku wat...hihihihihi....kalu aku wat banyak mana pon sambal sotong nie mesti abes sebab per???sebab mR.hubBy ske sangat meratah...dapat plak kalu ada roti or aku wat cekodok kentang...hihihihihi...kali ni aku malas nak potong2...so masuk sekor2...hihihihi...




Bahan-bahan
Sotong - ikut nak banyak mana
10 tangkai cili kering
3 biji bawang putih
2 biji bawang besar - 1 biji kisar 1 biji hiris bulat
1 sudu besar gula
3/4 cawan air asam jawa
2 cm belacan - optional
garam / perasa

Cara-cara
- kisar bawang besar, bawang putih, cili kering dan belacan sehingga halus
- panaskan minyak kemudian tumis bahan-bahan yang dikisar sehingga garing / naik minyak
- masukkan gula, sotong, bawang besar yang dihiris dan air asam jawa
- masukkan garam dan perasa
- tunggu sehingga mendidih dan siap......

0 ulasan:

Catat Ulasan