Rabu, 20 Oktober 2010

Kuih Koci

hiihihi..nie sebab terlalu mengidam sangat2 "kuih koci"....dah xleh nak 2gu sampai raya haji nanti (coz makwe akan wat kuih koci setiap kali raya haji -WAJIB-) hihihhi....so aku sendiri kena watla...ikut resepi makwe ok...not copy2 dr internet...-berlagak jap-...aku memang ske sangat ngan kuih nie...bleh abeskan kalu sepinggan di hidangkan...ehehehe...bukan pelahap OK!!!!!! dah peberet aku....kalu makwe wat mesti banyak2 coz dier tau aku ske sangat2 ngan kuih koci....so meh nengok resepi ASLI dari makwe yang aku sendiri wat....

sarapan pagi tadi...

kaler purple gitu....nyum..nyum...

Bahan-bahan
INTI
1 biji kelapa muda - ambil isi putih sahaja
200g gula merah
1 cawan air
1 helai daun pandan
1 helai daun limau purut (optional nak bg wangi)

KULIT
500g tepung pulut
200g tepung pulut hitam
air
1 biji kelapa -ambil pati santan dimasak sehingga pecah minyak
garam
daun pisang

Cara-cara
INTI
- campur kesemua bahan dan masak sehingga kering. ketepikan

KULIT

- masak pati santan dan sedikit garam sehingga pecah minyak. ketepikan
- campurkan tepung pulut dan pulut hitam
- masukkan sedikit demi sedikit air sehingga mendapat adunan yang lembut dan boleh dibentuk
- kemudian bahagikan adunan kepada beberapa bahagian yang sederhana besar
- bentukkan adunan dan isikan inti tadi ditengah. kemudian bulat-bulatkan
- kemudian letak adunan tadi di atas daun pisang dan bubuh santan yang dimasak tadi.
- bungkus dengan elok. buat sehingga selesai kesemua adunan
- kukus adunan sehingga masak...siapppp

0 ulasan:

Catat Ulasan