Jumaat, 22 Oktober 2010

Ceritera Tentang Tepung

Tadi dok p jalan2 kat dapur kengkawang blogger nie terjumpa plak satu artikel yang menarik perhatian aku..hihihihi...bukan per aku sendir sebelum nie pon xpasti n xpat nak bezakan...akhirnya p dapur mat gebu plak leh nampak n3 nie...alhamdulillah...akhirnya persoalan ku selama ni terjawab sudah seperti mereka2 yang bertanya kepada mat...hihihihihi....so aku adalah "cnp" kat blog aku untuk tujuan rujukan....mat mintak halal ek "cnp" kat cni...mekaceh bebyk...

TEPUNG KEK...
Tepung kek, selalunya ada terjual di pasaraya dan kedai2 baking seluruh Malaysia, Singapura dan Brunei. Pada dasarnya tepung kek tak banyak beza dengan tepung superfine atau tepung halus. Pernah mat terbaca dalam satu artikel di majalah, dengan mengayak tepung gandum sebanyak 3 - 4 kali, akan hampir menyamai dengan mutu tepung kek.

TEPUNG HONG KONG....
Tepung Hong Kong adalah sejenis tepung sangat putih dan halus, juga dikenali sebagai tepung "Water Lily". Seringkali digunakan untuk membuat kuih pau dan juga kek lapis, harga agak tinggi sedikit. Tepung ini juga mudah rosak kalau disimpan terlalu lama. Sebagai ganti jika ingin membuat kuih pau, tepung sedia terjual dalam kotak boleh digunakan, atau pun tepung gandum, cuma hasilnya berbeza. untuk kek lapis, tepung gandum boleh digunakan.

TEPUNG NAIK SENDIRI...
Tepung naik sendiri atau Self raising flour, ialah tepung serbaguna yang telah dicampur dengan serbuk penaik (baking powder) dan sedikit soda bikarbonate mengikut sukatan tertentu. Mudah didapati di pasaraya2 serta kedai2 runcit. Anda juga boleh mencampurkan 250 gm tepung gandum dengan 1 camca makan rata serbuk penaik, gaul rata dan ayak 2-3 kali sebagai alternatif..

TEPUNG HALUS....
Tepung halus ini sama seperi tepung kek atau superfine flour, ianya putih dan halus. Kadar protein dalam tepung halus adalah rendah. Sebagai alternatif tepung gandum juga boleh digunapakai, dengan kaedah mengayak 3-4 kali. Jika suka, tepung Hong Kong juga boleh digunakan.

0 ulasan:

Catat Ulasan