Memaparkan catatan dengan label pIzZa. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label pIzZa. Papar semua catatan

Selasa, 2 November 2010

Kalah...waaaaa

ok nie plak n3 aku yang ke-4 untuk arini....hiihihi rajin xrajin gak aku nie...jangan jeles ok....ni aku nak citer sikit...kan ari sabtu ari2 ada PIALA MALAYSIA antara N9 n KLATE...aku n mR.hubBy pon telah bertaruh....antara kami berdua jer aku sokong N9 (wajib) n mR.hubBy KLATE...sapa kalah kene banjer makan pizza hut...no limit...hahaha...

so biler perlawanan bola sepak mula dan N9 dapat menjaringkan gol epi giler aku..hhahahah...tapi apakan daya separuh masa kedua Klate plak telah berjaya menjaringkan 2 biji bola..waaaa semakin tensen kepala ku....macam aku jew yang kene payung makan pizzza....adehhhh......dan biler perlawanan berakhir keputusan x berpiak kepada aku....N9 1 Klate 2...hahahhahaa kopak den....dan niela hasilnyer mR.hubBy dapat...

aku yang telah kopak kene banje mR.hubBy
makanan kami

dan korang layanla gelagat2 kami di pizza hut ok....bio korang muntah nengok pic aku n mR.hubBY jew....



Jumaat, 19 Mac 2010

piZza Lagi

Yess semalam aku wat pizza lagi..2pon coz nakp umah kakak ipar aku.....biasela...xkan nkp ngan tangan kosongkan...n kebetulan cuti skool sumer anak2 kak ipar aku ada dengan itu aku pon watla pizza untuk makan beramai2...hihihi...kali nie xwat cam resepi sebelum nie....wat ikut resepi dari hana n mat gebu untuk doh.....untuk sos pizza plak nurul ikut kat sini coz ownernyer k.ina KL slalu wat macam besh n biler try memang betulla sedapppppp... xtipu beb....hubby aku pon time bakar berlari datang ke dapur tanya dah siap belum...cam kanak2 la plak...n dier bagitau yang ni lagi sedap dari before...memangla..see the leg laa...wakakkakaa.....xpe korang nengok resepi doh n sos dier k.... k.hana, mat gebu n k.ina KL mintak ijin 'cnp' kat cni ek..senang nak wat rujukan pasni....thanks.....


nyum...lihatla topping udang........lapar-lapar



pizza topping udang @ seafood...nym..nyum...



nie pic topping dari dekat....pizza mashroom

mewahkan topping pizza aku nie...hihihihi


DOH
Bahan-bahan
250 g tepung roti (high protein flour)
130 ml air
1/2 camca teh garam
1/2 camca besar gula
1 camca teh yis (instant yeast)
1 camca besar madu
1 camca besar lemak sayur (shortening)
2 camca besar minyak zaitun
2 ulas bawang putih, cincang halus
1 camca teh oregano kering - bubuh mixed herbs

UNTUK DOH:- Ayak tepung dalam satu bekas, satukan yis segera, garam, gula, oregano kering dan cincangan bawang putih. Gaul hingga rata. Tuang madu dan minyak zaitun, gaul hingga sebati dalam tepung. Curah air sedikit demi sedikit sambil terus menguli hingga menjadi doh. Kemudian campurkan lemak sayur bersama doh dan terus menguli hingga adunan bersatu dengan lemak sayur dan mendapat doh yang lembut, licin dan anjal. Bulat2kan doh dan masukkan ke dalam bekas yang telah disapu mentega. Tutup dengan plastic cling dan biar 1 jam atau hingga naik sekali ganda. KAEDAH LAIN:- Masukkan semua bahan dalam breadmaker dan pilih setting untuk doh. Tekan dan biar hingga siap.


BAHAN SOS UNTUK TOPPING
250gm daging ayam
1 biji tomato (kisar halus)
1/2 biji bawang besar (potong dadu)
2 biji bawang putih-(potong dadu)
5 sudu makan sos tomato
2 sudu makan sos cili -xletak
2 sudu makan pes tomato
1 /2 sudu teh mixed herb
1/2 sudu teh pizza herb -xletak
garam secukup rasa
sedikit minyak zaiton

Cara-cara
1. Panaskan minyak zaiton. Tumis bawang putih dan bawang besar.
2. Masukkan tomato yang telah dikisar dan juga daging ayam.
3. Biarkan seketika sehingga daging ayam masak dan berair.
4. Masukkan pes tomato, sos tomato, sos cili, mixed herb, pizza herb dan garam.
5. Biarkan sos pekat sedikit..rasa dulu ..(ikut tekak masing-masing) dan barulah di tutup api. Sejukkan.

Selasa, 2 Mac 2010

Pizza Thai Seafood

Yeryer jer tajuk n3 aku kali nie kan.....cam kat Pizza Hut gitu...hihihihi...nie sbnrnyer menu last week tapi xsempat nak update blog coz kemalasan melanda diriku....so arini aku rajin untuk mengupdate blog ku yang tersayang nie.....huhuhu...meh layang resepi aku nie...bagi doh aku memanh ikut resepi kat sini coz senang...untuk topping plak ikut suka suki aku jer letak...2pon dah siap bubuh ingrediants bleh plak xperasan mozarella cheeseaku xder...yang ada cuma slices cheese...so bubh 2 jele daripada langsung xder cheese...besh gak bila masuk dalam tekak aku n hubby aku...abes gak....huhuhuhu..... meh layan resepi kat bawah nie...k.hana nurul cnp ek..thanks....

p/s : untuk topping ikut korang nk bubuh per pon k... asal jadi pizza korang k....
sebahagian dah masuk dalam peyut...kuikuikui


Bahan-bahan (Doh)

2 cawan tepung gandum
2 sudu yis kering
1/2 kecil sudu garam
1 sudu gula
2 sudu minyak zaitun
1/2 cawan air suam
Cara-cara

gaul tepung ngan gula,garam n minyak zaitun.
campurkan yis ke dalam air suam n masukkan sedikit2 ke dalam adunan tepung.
Uli sampai doh licin. Biarkan adunan sehingga naik 2kali ganda.
Tumbuk2kan adunan n canaikan. sapukan sos pizza,isi pilihan n keju mozarella.
Bakar 15-20 minit.
siap!!

Selasa, 29 Disember 2009

pIzZa

Monink sumer....Huhuhuhu....Semalam aku balik keje try wat pizza sendiri....Kan aku nie rajin memasak n ske cuba mende2 yang baru....(puji diri sendiri la plak..) hahahaha....Alaa aku amik resepi nie pon dari blog hana senang sangat watnyer xcerewet pon bahan2 nyer....Cuma aku ada ubah cara membuat jer...aku ikut ske aku adun tapi menjadi gak...dapat 2 pizza lagi. puas ati giler2....Kalu korang try pon kompem jadinyer..hihihi...Thanks hana ngan resepi pizza nie...
My hubby puji aku lagi 2...hihihihi...n cakap macam maner nak diet nie...hari2 hidangan besh2 nak makan kat luar pon pikir 10x baek suwuh wife sayang jer wat...hihihihi...kira penat aku menguli doh berbaloi gakla...xper my hubby ari-ari sayang akan wat kelainan n cari resepi yang besh2 bagi my hubby try k...muahhhhhh
before pizza aku kena bakar
tadaaaaa pizza yang dah siap bakar huhuhu...

dapat 2 pizza lagi 2 jangan jeles

1 bekas dah habis aku n my hubby makan

besh x nengok handmade pizza aku?????? xper kat sini aku attachkan resepi dier k...so korang blehla wat sndiri pasni k...

Handmade Pizza

Bahan
2 cwn tepung gandum
2 sb minyak zaitun (xder guna minyak masak jer)
1 sb gula
2 sb yis
1/2 sk garam
1/2 cwn air suam

Cara
- gaul tepung, yis, garam n gula
- masukkan minyak zaitun & air suam
- uli doh sampi licin n biarkan 1jam bagi doh naik 2 kali ganda
- tumbuk adunan n canaikan. sapukan sos pizza, isi pilihan n keju m0zarella
- bakar 15 - 20 minit
- siap!!!