Khamis, 4 November 2010

Daging Oreintal

dah2 cukupla n3 tentang ibu mengandung arini kot .. nak share plak resepi masakan .. xkan asyik ibu mengandung jew cam aku nie nk info .. makanan pon penting ..untuk makan .. hihihihi...selera tinggi beb .. okla resepi aku cedok kat sini .. aku cam biase la derhaka ..orangnye wat guna sotong .. aku plak guna daging .. ske2 jer tukar ek ..k.hana jangan marah ek .. wat ever memang sedap licin wooo....mR.hubBy cakap semakin dah nak bersalin macam aku wat .. memangla pas2 dah nak kene pantang mana dapat makankan .. kan .. kan ..



Bahan-bahan
  • 500 gm sotong ~ bersihkan & potong kemudian dicelur sebentar & tos
  • 1 tangkai daun kari
  • 5 ulas bwg merah ~ hiris
  • 3 ulas bwh putih ~ cincang
  • garam & gula secukup rasa
  • 1 biji cili hijau ~ hiris
Bahan2 ini dicampur jadikan pes
  • 2 s/b pes tom yam
  • 2 s/k rempah kari ikan
  • 1 1/2 s/b sos tiram
  • 2 s/k sos ikan
  • 6 s/b air panas
Cara-cara
  • Panaskan minyak dan masukkan daun kari, bawang merah, bwg putih dan tumis hingga kekuningan.
  • Campurkan bahan2 pes tadi dan gaul rata & biar lebih kurang 3 minit.
  • Masukkan sotong dan cili hijau.. kacau rata. Masukkan garam (jika perlu) & gula & masak selama 5 minit. Sedia utk dihidangkan.

0 ulasan:

Catat Ulasan