Khamis, 4 November 2010

Pemakanan Bahaya

Ok semalam aku dah wat n3 tentang ibu mangandung....so arini aku nk continuesikit lagi..bukan per mende yang baek perlu di share ngan sumer orang..xbaek kedeut ilmu 2..x kemana pon...dan per yang aku amalkan sumer aku masukkan dalam blog aku..untuk sumer orang termasuk diri aku sendiri kelak...insyaallah...

 ehsan en.google

PEMAKANAN BAHAYA
 Tabiat pemakanan yang tidak baik sebelum dan semasa kehamilan boleh membahayakan anda dan bayi. Sekiranya anda kekurangan zat makanan anda mungkin tidak bertenaga dan kekurangan sesetengah nutrien yang boleh mengganggu perkembangan sel pada kandungan, menyebabkan bayi dilahirkan dengan berat badan rendah dan sebagainya.

Kelebihan zat makanan juga tidak diingini kerana tenaga berlebihan (daripada makan secara berlebihan dan mengambil makanan berlemak tinggi) mengakibatkan anda mengalami berlebihan berat badan atau obes. Keadaaan ini menjadikan anda lebih terdedah kepada diabetes atau tekanan darah tinggi semasa kehamilan, bayi lahir dengan berat yang lebih daripada biasa dan sebagainya.

Kelebihan zat makanan juga boleh berlaku akibat pengambilan sesetengah vitamin (cth vitamin A) atau mineral (cth zat besi) yang berlebihan tanpa disyorkan oleh doctor. Keadaan ini boleh mengakibatkan kecacatan pada tulang, jantung, sistem saraf, kepala dan muka bayi.

Dapatkan nasihat pemakanan daripada doktor atau pakar pemakanan sekiranya anda mempunyai sebarang risiko pemakanan yang berikut:

* Sekiranya anda mempunyai berat badan yang terlalu rendah atau tinggi semasa hamil
* Biasanya tidak mengamalkan pemakanan yang sihat dan pelbagai
* Mengambil vitamin atau mineral tambahan tanpa disyorkan oleh doktor
* Mempunyai sejarah ‘diet’ yang kronik, tidak makan pada waktu yang tetap atau berpuasa
* Merokok, mengambil alkohol dan dadah; bahan-bahan ini bukan sahaja beracun malah boleh memberikan kesan kepada selera makan dan pengambilan makanan anda
* Kandungan lebih daripada seorang bayi

0 ulasan:

Catat Ulasan