Isnin, 1 November 2010

Kuih Dadar a.k.a Ketayap

Hihihi..nie plak menu ntah biler ntah...aku dah snap pic tapi aku xpenah masuk kat dalam blog aku..naper ntah...tapi dah banyak kali lerk aku wat...xterkira...hihihihi..jom nengok resepi...nie nenek kesayangan aku yang ajo...



Bahan-bahan
INTI
  • 150gm gula merah
  • 3/4 cawan air
  • 1/2 biji kelapa parut muda
  • 2 helai daun pandan - siat & simpul
KULIT
  • 250 gm tepung gandum
  • 1 biji telur
  • air pandan
Cara-Cara
INTI
  1. Campurkan kesemua bahan ke dalam kuali masak sehingga melengas/pekat
  2. angkat dan ketepikan
KULIT
  1. masukkan tepung dan telur ke dalam mangkuk
  2. masukkan air pandan sedikit demi sedikit sehingga sebati
  3. tapis adunan supaya xbergentel2 nanti.
  4. panaskan kuali. langserkan sedikit minyak
  5. tuang sesenduk adunan ke dalam kuali dan ratakan. buat sehingga habis
  6. ambil sekeping kulit yang telah siap masukkan inti dan gulung. buat sehingga habis..
  7. siapppp...senangkan....

0 ulasan:

Catat Ulasan