Rabu, 29 Jun 2011

Ayam Masak Merah Berempah

Huhuhuhuhu ... nie aku nak update plak untuk resepi Ayam Masak Merah Berempah dari k.nor ... memang marbeles .. bak kata mR.hubBy lagi sedap dari ayam masak merah biase ... ehehehehe .. amceh .k.nor share resepi yang besh n meletoppppppppsss .. xrugi try .. n licin 2 ... plak 2 digandingkan ngan Nasi Ketumbar memang sedap n ngam ....



AYAM MASAK MERAH BEREMPAH 

Bahan :
1/2 ekor ayam ~ dipotong dan dibersihkan
1/2 sudu kecil serbuk kunyit
1/2 sudu kecil garam

bahan penumis:
1 btg kayu manis
5 kuntum cengkih
3 bj buah pelaga
1 kuntum bunga lawang

bahan blend:
1 labu bawang besar
3 ulas bawang putih
1 in halia
1 btg serai

3 sudu besar cili mesin ~ kurangkan jika tak suka pedas
1/2 sudu kecil serbuk lada hitam
1 sudu besar serbuk ketumbar
1 sudu kecil jintan manis
1 sudu kecil jintan putih
2 sudu besar sos tiram
1 sudu besar kicap
air asam jawa
sedikit air
garam dan gula
minyak

bahan2 sampingan:
2 bj cili hijau ~ dipotong 2
2 bj cili merah ~ dipotong 2
1bj tomato ~ dipotong 6
1 labu bawang besar ~ dipotong 6



Cara
Gaul ayam dgn serbuk kunyit dan garam, goreng hingga masak tp jgn terlalu garing.
Angkat dan toskan.
Tinggalkan sedikit minyak dlm kuali dan tumiskan bahan penumis hingga wangi dan masukkan bahan cili mesin. Tumis hingga cili mesin menjadi garing dan masukkan bahan2 yg diblend.
Goreng lg hingga kering sedikit dan masukkan sedikit air, masak hingga pecah minyak.
Masukkan serbuk lada hitam, serbuk ketumbar, serbuk jintan manis dan serbuk jintan putih (yg dah digaul dgn sedikit air panas hingga menjadi paste) serta sos tiram.
Goreng hingga wangi dan garing baru lah dimasukkan garam dan gula secukup rasa.
Masukkan 1/2 cawan air dan masukkan gula dan air asam jawa.
Biarkan mendidih dan sedikit pekat.
Masukkan ayam dan bahan2 sampingan (cili hijau, cili merah, tomato dan bawang besar)
Masak lah hingga kuah hampir pekat, angkat dan hidangkan.

2 ulasan:

K.Nor berkata...

alhamdulillah.. terima kasih nurul sudi try resipi ni.. mmg lebih sedap dr ayam masak merah biasa sbb berempah kan.. try buat makan dgn nasi minyak, nasi tomato, nasi serai pun sedap :)

NuRuL -uYuL- berkata...

br perasan coment k.nor .. yupmmg sdp sgt k.nor ... insyaallah nti kalu wat nasi yg laen blehla nurul try ....

Catat Komen