Jumaat, 16 April 2010

Tauhu Sambal Kicap


p kedai nengok ada tauhu, teringin plak nak try wat tau masak sambal cam kat dapur k.dayang 2...so aku pon tryla wat...tapi aku bubuh kicap..hihihihihihi.....aku nengok kat sini...tapi aku sowang jele yang makan coz hubby xske ngan tauhu nie....kata nyer berbau....pada aku 2 la peberet aku wei....yele kalu balik melaka kompem akubeli banyak2 tauhu goreng....kat jaybee nie xder sumer tauhu putih jer......kalu beli tauhu goreng 2 makan cam2 je...xpon makan cicah sos tiram..besh2....jom layan....



Bahan-bahan:
3 keping tauhu (dibelah dua)
5 ulas bawang merah (dikisar)
2 ulas bawang putih (dikisar)
segenggam udang kering (dikisar)
1 sudu besar sos tiram
1 sudu mkn serbuk maggie cukup rasa/pati ikan bilis- xbubuh pon
2 sudu besar sos tomato -
2-3 sudu besar cili kisar -bubuh 1 1/2 sudu jer
gula dan garam secukupnya
kicap (optional)
daun bawang (optional)
Cara-cara :
Goreng tauhu sampai keemasan.
Tumis bahan-bahan kisar sehingga pecah minyak.
Masukkan sos tomato, sos tiram, serbuk maggie/pati ikan bilis dan sedikit air. Masukkan pula garam gula daun bawang dan kicap.
Tutup api. Masukkan tauhu yg tlh digoreng tadi ke dalam kuah td dan gaulkan.
Hidangkan.

0 ulasan:

Catat Ulasan