Jumaat, 16 April 2010

kUah Kacang @ sambal kacang


Kuah Kacang?????wahhh cam nak raya jer rasa...hihihihi..nie sajer2 jer wat....coz ari2 aku beli nasi impit...1st projek wat kuah lontong...tapi aku amik pic pon...dah abes baru aku teringat...wakkakaka...2nd projek plak ngan sambal ikan bilis... pon terlupa nak amik pic...hihihihi...nie merupakan 3rd projek barula aku terigat..jangan marah k..next time k.....mehla layan resepi kuah kacang nie....nenek aku yang ajar tau...hihihihihihi...tapi bleh gak nengok kat cni...coz saa jer ngan nenek aku ajar....

Bahan-Bahan untuk Kuah:
20 tangkai cili kering
8 ulas bawang merah
4 ulas bawang putih
½ inci halia
2 batang serai
½ inci lengkuas
4 ulas buah keras (optional)
2 sudu teh serbuk kunyit
sedikit belacan
½ sudu teh ketumbar serbuk }
½ sudu teh jintan halus serbuk }
½ sudu teh jintan kasar serbuk } …optional (bubuh jika anda suka kuah yg lebih berempah)

(kisar kesemua bahan di atas)

600 gm kacang tanah (disangar dan kisar)
3 cawan air (lebih-kurang)
sedikit air asam
250 gm gula pasir
2 sudu teh garam
air daging (dari perapan daging tadi) -Kalu ada xder pakai air biase jer
secukup minyak

Cara :
Panaskan minyak dan tumis bahan-bahan kisar sehingga garing dan naik aromanya. Masukkan air, kacang tanah kisar, gula, air asam, air daging dan garam. Sesuaikan rasanya dgn citarasa anda dan tambahlah apa yg perlu. Kacau sehingga mendidih lalu matikan api.

0 ulasan:

Catat Ulasan