Jumaat, 16 April 2010

karipap Kentang

hihihihi..nie disebabkan dak opis akula.....ari isnin lepas aku nengok dier makan karipap tanya inti per...bagitau inti kentang berlari2 aku p ker cafe opis aku n beli...tup2 biler makan intin sardin..hampeh tol..n kulit karipap pon berminyak giler....makan pon adehhhhhh...paham jele kalu makan.....per lagi aku balik keje watla inti kentang n wat karipap kentang...resepi nie pon aku nengok kat myresepi....memang besh kulit dier xberminyak n ranggup...nie kali ke-2 aku wat karipap nie....xtipu beb...thanks k.hana resepi nie...resepi leh gak nengok kat sini k....


niela rupe karipap aku hihihihihihi.....


Bahan-bahan

250g tepung gandum
2 sudu besar marjerin - panaskan (klu nk buh semua myk panas pon bleh)
2 sudu besar minyak masak - panaskan
garam
air
INTI
5 biji kentang@keledek - bleh juga dicampur
setangkai daun kari dan daun sup cincang halus
2 1/2 sudu besar kari ayam/daging - bancuh dgn sedikit air
1 biji bwg besar
2 ulas bwg putih
garam
gula - jika perlu
air


Cara-cara

1.Untuk membuat kulit karipap - campurkan tepung, marjerin,minyak masak yang telah dipanaskan (utk mendapatkan kulit karipap yg rangup). Gaul rata gune sudu sbb panas.Bancuh garam dan air. Masukkan sedikit2. Uli doh hingga boleh dicanai dan mudah ketika mengelim.
2.Untuk buat inti - kentang@keledek dikupas dan dipotong dadu dan ketepikan. 3.Blend bawang besar dan bawang putih. Tumiskan bhn2 tersebut dan juga daun kari hingga naik bau. Masukkan pes kari dan kacau rata. Kemudian masukkan kentang@keledek, air dan garam secukup rasa. Rebus sehingga kentang empuk dan air kering. tutup api.taburkan daun sup.
3. bila inti dah sejuk blehla wat karipap...kemudian goreng then siap.....

0 ulasan:

Catat Ulasan