Rabu, 18 Mei 2011

Kari Ayam

salam rabu ... aku kembali bersiaran n menjamu korang ngan menu dah xpired aka basi .. korang jangan nak ngade2 mintak plak .. nie menu tertangguh sebenarnyer ... baru lani aku nk update kat dalam blog .. wakakakakaka .. aku sajer masukkan lambat coz biler time korang mintak dah xder..hihihiihihi jahat x aku .. dah jom layan resepi aku k ...



Bahan-bahan
1/2 ekor ayam
2 biji kentang - potong dadu
4 biji bawang merah*
2 biji bawang putih*
1 inci halia*
1 paket rempah kari babas - bancuh dgn sedikit air
1 biji kelapa - ambil santan
3 sb cili mesin
1 sb kerisik
1 biji buah tomato - belah 4
garam/perasa
minyak - utk menumis

bahan rempah
1/2 batang kulit kayu manis
2 biji buah pelaga
1 kuntum bunga lawang

Cara-cara
- hiris nipis bahan yang bertanda * . ketepikan
- panaskan minyak tumis bahan rempah. kemudian masukkan bahan yang bertanda * tumis sehingga garing
- masukkan cili mesin tumis sehingga pecah minyak dan masukkan rempah babas
- apabila minyak dah naik masukkan ayam gaul sebati .
- kemudian masukkan santan secukupnya & kentang . biar kuah mendidih & kentang empuk
- rasa garam/perasa & masukkan kerisik. gaul mesra
- apabila sudah siap masukkan tomato & tutup api terus . siap ..

0 ulasan:

Catat Ulasan