Sabtu, 21 Mei 2011

Ayam Masak Halia

Pepagi nie aku hidangkan korang ngan menu ayam .. ehehhehee .. n3 tertangguh ko .. korang jangan banyak cakap okey !!!!!! ... aku terlalu banyak n3 tertangguh dalam list so korang dapat nengok pon menu yang dah basi.. kalu korang terliur or teringin nak korang wat sendiri jele ek ... aku cuma attachkan resepi untuk korang rujuk nanti n wat rujukan aku masa akan datang plak ... huhuuhuhu ..

Resepi nie aku skodeng kat dapur k.hana jepong 2 .. opsss!!!! silap2 sudah balik MALAYSIA okey .. lani kat Pahang .... mintak izin C n P ek k.hana ...


Bahan-bahan
  • Ayam separuh - potong kecil
  • 2 inci halia muda/tua-dihiris
  • 2 labu bawang besar-dihiris
  • 5 ulas bawang putih-dihiris
  • 2 biji cili merah-belah dua
  • Sos Tiram-untuk perap ayam
  • Maggie Seasoning-untuk perap ayam
  • Minyak untuk menumis
  • 2 sb tepung Jagung-dibancuh dengan air
Cara-cara
  • Perapkan ayam bersama sos tiram dan maggie seasoning(agak-agak la sukatannya)selama 15minit.
  • Panaskan minyak dalam kuali,masukkan ayam yang telah diperap tadi,goreng sehingga separuh masak.
  • Masukkan bahan-bahan yang dihiris dan lada merah tadi kacau sehingga nampak layu.
  • Masukkan bancuhan tepung jagung dan kacau hingga nampak likat,siap untuk dihidangkan.
  • *kalau tak cukup masin tambah la garam atau sos tiram.

0 ulasan:

Catat Ulasan