Rabu, 24 Februari 2010

Laksa Penang

Semalam kemalasan untuk memasak nasi n makan nasi...tekak aku nie cam nak makan laksa penang jer dari minggu lepas lagi...so semalam baru aku berkesempatan untuk membuatnyer...kuikuikui....aku pon dok belek2 blog hana nengok menu...ada 2 laksa...wow..beshnyer....cuma aku ada tambah2 sikit bahan-bahannyer....hubby makan sampai bertambah...dier cakap lagi sedap aku masak dari beli kat kedai...hihihihi...kembang sekejap....meh layan resepi nie k..k.hana mintak izin cnp n ubah sikit resepi akak...thanks


Separuh makan baru teringat nak snap pic....hihihi..so picnyer pon xla cantik sangat coz separuh dah dalam peyut aku....

Bahan-bahan
500gm laksa basah-direndam dalam air panas sebentar
1 biji timun dihiris panjang2
3 biji telur rebus-potong 4 setiap satu
4 biji limau kasturi-potong 2
1 bawang besar dimayang

1 bunga kantan -hiris

1 biji bawang besar - hiris
Bahan-bahan untuk kuah:-*4 ekor ikan kembung (dibersihkan dan direbus)
*8 keping asam keping
3 tangkai daun kesum
1/2 bunga kantan
Bahan kisar :-
8-10 cili kering (ikut pedas masing2)
2.5cm belacan
1 biji bawang besar
3 tangkai daun kesum

1/2 bunha kantan

Cara-cara
Ikan yg direbus, di tos airnya, dibuang tulangnya. Airnya disimpan untuk kuah nanti.
Isi ikan dikisar.
Masukkan isi ikan, air rebusan, bahan2 kisar yg lain, asam keping, daun kesum, dan bunga kantan. Biarkan mendidih.
Masukkan garam secukup rasa. Dan boleh lah dihidangkan.
Tambahan:- Boleh juga ditambah hirisan nenas, daun salad dan potongan cili merah atau cili padi (bg mereka yg suka pedas).

0 ulasan:

Catat Ulasan