Khamis, 25 Februari 2010

Kroket Kentang

semalam aku p berjalan dapur ke dapur untuk melihat resepi yang bleh membuat anak tekak aku ni nak makan n tangan aku untuk membuatnyer...cari punya cari terjumpa 1 resepi yang ingin aku try...2 pon kat dapur julia...breadcrumbs aku nie tergeseng/hangit sikit...suhu ter overla plak...wat ever pon sedap...hubby aku puji cakap pandai cari resepi n test...(kembang jap) jangan mintak k...dah abes dah...kuikuikui.....jom nengok resepinyer...minta izin ek julia cnp kat cni.....


kroket kentang ku sebelum dimasukkan dalam kuali n breadcrumbs aku yang geseng


taraaaaa....dah masak...

nyum..nyum...

Bahan ~ bahan
300 gram ubi kentang
25 gram susu tepung
1/4 sudu teh garam
1/8 sudu teh serbuk lada sulah

Bahan inti
2 ulas bawang putih ~ cincang halus
1/2 labu bawang besar ~ cincang halus
100 gram daging cincang
50 gram lobak merah ~ potong dadu
25 gram buncis ~ hiris halus
1/2 sudu teh garam
1/4 sudu teh serbuk lada sulah
1/4 sudu teh stok ayam
1/4 sudu teh gula pasir
100 ml air
1 batang daun bawang ~ hiris halus
1 sudu makan minyak utk menumis

Bahan Pencelup
150 gram tepung roti kasar
2 biji telur ~ dipukul ringan
Minyak utk menggoreng

Cara Membuatnya
1. Kupas ubi kentang dan potong setebal 1 cm, goreng sampai
masak. Lenyek hingga halus. Campurkan dengan susu tepung,
garam, serbuk lada, gaulkan hingga sebati. Ketepikan.
2.Untuk inti: tumis bawang putih dan bawang besar sehingga
naik bau. Masukkan daging cincang. Kacau hingga berubah warna.
3. Masukkan lobak merah dan buncis. Kacau sehingga layu.
Masukkan air, garam, serbuk lada, stok ayam dan gula pasir.
Masak sehingga kering dan masukkan daun bawang, kacau rata.
4. Ambil 1 sudu makan ubi kentang. Intikan dan bentukkan
lonjong . Gulingkan kedalam tepung roti kasar. Celupkan
ke dalam telur. Gulingkan lagi kedalam tepung roti kasar.
5. Goreng dalam minyak yang telah dipanaskan sampai masak.


fuhhh...sedap beb....bubuh mayonis n thousand island sos.....

0 ulasan:

Catat Ulasan