Selasa, 2 Mac 2010

Sup Tulang

Ok nie plak n3 last week gak...naperla aku nie asyik masukkan n3 yang dah basi nie...arghhhh...xkira gak aku nk post gak kat blog aku nie.....hahahhaa...nie plak faberet hubby aku sup tulang....coz sabtu lepas aku p pasar tadi nengok tulang lembu fresh2 lagi...so dengan itu aku pon membuatla sp tulang feberet hubby aku...meh layan resepi simple aku nie k...xsusah pon..

Optional : bleh makan dengan sambal kicap..bleh nengok kat sini n sini k






Bahan-bahan :

500g tulang lembu
1 sup bunjut adabi
2 biji b.putih
3 biji b.merah
1 inci halia
1 paket rempah sup adabi
Daun bawang / daun sup
Garam/perasa
Bawang goreng
Air untuk merebus
Minyak untuk menumis

Cara-cara

- Rebus dulu tulang dengan sup bunjut samapi empuk daging (nurul rebus 2jam jer)
- Mayang bawang merah, putih dan halia.
- Panaskan minyak tumis bahan yang dimayang sehingga layu/kuning sikit
(jangan hangus dah ar)
- Bancuh rempah sup adabi dengan sedikit air kemudian masukkan kedalam kuali kacau sehingga rempah nampak masak/garing
- Masukkan bahan yang ditumis kedalam tulang yang direbus
- Masukan garam/perasa...Renehkan sekejap dan siap....
- Taburkan daun sup & bawang n bawang goreng...




0 ulasan:

Catat Ulasan