Selasa, 23 Mac 2010

Sup Ikan

nie projek time balik umah ibu aku ari2....tekak nie cam teringin jer nk makan sup ikan merah biler nengok ikan merah kat pasar ari2....so balik aku pon masakla...tapi resepi nyer ikut per yang aku tau jele...ibu,adik,hubby cakap sedap..hihhihi...mekaceh ek....bahan-bahan yang aku guna pon bukanla susah sangat pon...meh nengok resepinyer k...



Bahan-bahan
4ketul ikan merah
3biji bawang merah
2biji bawang putih
1inci halia
4sekawan
1sup bunjut adabi
air -xder sukat maen agak jer
garam & perasa
lobak merah -optional

Cara-cara
-bawang & halia dimayang
-tumis dulu 4 sekawan dan masukkan bahan yang dimayang & sup bunjut
-tumis sehingga naek bau. kemudian masukkan air
-tunggu sehingga mendidih masukkan ikan & lobak merah
-masukkan perasa & garam. tunggu sehingga ikan masak n siap....

senang jer kan resepi sup ikan aku nie...tryla...memang besh coz rasa dier ada manis2 (manis dari ikan)


2 ulasan:

LOVEisCHENTA berkata...

Wei..ikan tu tak hanyir ke?..aku nk gak try buat ikan merah masak sup..kata org sedap..tapi aku risau ikan merah tu hanyir sbb aku kureng sket ikan2 hanyir ni..ada petua lain tak nk ilangkan hanyir tu??..

NuRuL -uYuL- berkata...

hahahaha....xla...xhanyirla...ko kn bsh btl2la time pas siang ikan 2...ibu aku ajar pas siang amik limau nipis 2 perah n bash kat ikan 2...biakan sekejap...nnti ilg ar hanyir dier...btllllll

Catat Ulasan