Khamis, 11 Mac 2010

Masak Lemak Pucuk Ubi

semalam nengok2 tanaman kat belakang umh aku...perasan banyak sangat pucuk ubi yang kuar....sedapnyer kalu masak lemak nie..nyum..nyum...pe lagi petik jele..kalu der telur itik lagila sedap..fuhhhh... tapi.......telur itik xder.... T_T....so masak lemak pucuk ubi jele....resepi ni aku dpt dari ibu aku sendiri...hihhi...biasele kalu ibu ku orang N9 memang kawla masak lemaknyer...feberet aku kalu balik N9...makcik aku pon tau kalu aku nak balik mesti dah stand by lauk nie tapi yang version ada telur itik OK....meh layan resepi nie...


semalam luper nk snap pic...mintak kat en google...


Bahan-bahan
pucuk ubi
200ml santan
10 biji cili padi *
1 inci kunyit hidup *
1 1/2 sb udang kering *

Cara-cara
-Rebus pucuk ubi hingga lembut dan toskan dan perah airnya. Masukkan ke dalam periuk yang akan digunakan untuk memasak.
-Tumbuk bahan2 bertanda (*) hingga hancur 4.
-Masukkan kesemua bahan ke dalam periuk berisi pucuk ubi. Pastikan santanya setakat sama paras dengan pucuk ubi
-Masak di atas api yang sederhana hingga mendidih. Perasakan masinnya. Siap!!!

0 ulasan:

Catat Ulasan