Khamis, 9 Disember 2010

Lodeh Jawa

n3untuk arini aku nak start ngan resepi lodeh jawa .. aku xtaula betul ker x orang panggil coz aku dapat resepi nie pon dari makcik yang dok sebelah umah nenek aku .. hihihihihi .. dah jadi cam mende wajib setiap kali ada sambutan raya or kenduri .. coz nampak cam leceh tapi senang n sedap sangat .. aku da wat banyak kali .. termasuk open hause umah aku time raya ari2 .. abes n licin wooooo .. sumer cakap xpenah rasa n sedap .. alhamdulillah .. ada yang tanya mana aku belajar coz selalunyer orang jawa pekat jer tau .. hahahahaa .. yele aku bukannyer jaa beb .. jom korang nengok resepi n try ok .. memang sedap sangat ..





Bahan-bahan
1kg daging - hiris nipis2
2 papan petai
8 biji bawang merah - hiris
4 biji bawang putih - hiris
3 batang cili merah - hiris
1 inci halia - hiris
2 batang serai - blend
2 sb cili blend
3 bungkus tempe
santan - 1 biji kelapa
air

Cara-cara
- goreng dahulu tempe & ketepikan
- panaskan minyak tumis bawang merah, putih, halia, serai & cili blend
- kemudian masukkan daging biar seketika 
- masukkan dulu air biasa dahulu sehingga daging lembut
- bila daging dah lembut masukkan petai, tempe & cili merah
- rasa garam, perasa
- masak sehingga kepekatan kuah yang diingini. siap

0 ulasan:

Catat Ulasan