Rabu, 6 April 2011

Asam Pedas Simple

Arini aku mulakan n3 ngan asam pedas ko .. ramai yang dok suwuh aku masukkan n3 asam pedas melaka since aku preggy dulu .. tapi sepanjang preggy mod nak masak asam pedas xder .. 2 yang xder dalam blog aku nie .. ehehehehe .. 

kalu citer pasal asam pedas nie memang paberet family aku .. tiap2 minggu mesti ada lauk asam pedas paling kurang pon seminggu 2x .. korang bayangkan .. mesti korang kata jelakkan .. tapi kami x .. hahahahaha .. aku belajar masak asam pedas melaka nie pon ngan nenek aku ok .. coz kalu ibu bukan orang melaka tapi orang n9 .. ehehehe .. jom korang layan k .. 

p/s : bendi n terung xder dalam stock aku .. malas nakp kedai bawak bby sarah .. so aku ganti ngan kacang panjang .. huhuhuhuhu ..

ikan jaket nga berposing ..

Asam Pedas Simple
Bahan-bahan
2 ekor ikan cencaru - buang jaket dier dulu
2 biji bawang putih*
5 biji bawang merah*
1/2 inci belacan*
1/2 inci kunyit hidup *
1 btg serai - titik
5 sb cili blend - lagi byk kuah jadi pekat
1 mangkuk air asam jawa
garam / perasa

Cara-cara
- tumbuk bahan yang bertanda *. ketepikan
- panaskan minyak tumis bahan yang bertanda* & serai seketika
- masukkan cili blend masak sehingga cili garing 
- masukkan air asam jawa biarkan mendidih
- masukkan ikan , garam / perasa . biarkan seketika
- rasa masam, masin & manis ikut selera anda. kemudian masukkan kacang panjang.
- siap .. sedia untuk dihidang ..

posing lagi ok

0 ulasan:

Catat Ulasan